2017 March 26 - يکشنبه 06 فروردين 1396
حضرت فاطمه معصومه(س)
کد خبر: ٢٠١٤ تاریخ انتشار: ٢٨ دي ١٣٩٤ - ٠٩:١٥ تعداد بازدید: 374
صفحه نخست » عمومی » یادداشت
حضرت فاطمه معصومه(س)

حضرت فاطمه معصومه(س)

نگاهی به سفر آینده ساز حضرت فاطمه معصومه(س) به قم

یکی از سفر هایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته و به طور شگفت انگیزی در آینده جامعه تاثیر گذار شده است ، همانا سفر حضرت فاطمه معصومه از مدینه به قم است.

حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ از جمله زنانی است که می‌‌توان ادعا کرد که تالی‌‌تلو معصوم است و دارای مقام بلند در قرب الهی.

پس از شهادت امام کاظم(ع)، فرزندشان حضرت رضا(ع) عهده دار سرپرستی خاندان ایشان شدند و حضرت معصومه(س) در آن زمان 10 ساله بودند. امام هشتم(ع) خواهران دیگری هم داشتند، اما از میان آنها انس بیشتری با حضرت معصومه(س) داشت و لقب معصومه را نیز آنحضرت برای وی قرار داد.

عن الرضا(ع): من زار المعصومه بقم کمن زارنی. ریاحین الشریعه: 5/35.
و در مدت یک سالی که از اقامت غمبار ایشان در ایران می گذشت، بارها خواهر مکرمه امام هشتم در نامه های خود از دوری و فراق برادر شکوه و شکایت کردند تا اینکه ثامن الحجج(ع) که بیشتر از آن نمی توانست دوری خواهر را تحمل کند، نامه ای نوشت و خواهرش را به خراسان دعوت کردند.

با دعوتنامه امام هشتم (ع)، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر، مدینه را به قصد مرو ترک کردند

مأمون در سال 200 هـ .ق امام رضا ـ عليه السّلام ـ را به مرو فرا خواند، بنا به نقلی حضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ بعد از يك سال از ورود حضرت رضا ـ عليه السّلام ـ به سرزمين خراسان به قصد زيارت و ديدار با برادر خود از مدينه به قصد خراسان حركت كرد. سفینة البحار، ج 2، ص 376.
مطابق اين نقل حضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ به شوق ديدار برادر و امام زمان خود در سال 201 هـ با گروهي از اطرافيان خود از مدينه حركت كرد و وقتي به ساوه رسيد مريض شد. سؤال فرمود: تا قم چقدر راه است» مرا به قم برسانيد. او را به قم رسانيدند.

و بنا بر نقل ديگری این گونه آمده که وقتي آن حضرت به ساوه رسيدند عده‌اي از دشمنان اهل بيت ـ عليهم السلام ـ با اشاره مأمون عباسي راه را بر آنان بستند و در يك درگيري نابرابر، همه برادران و اكثر همراهان مرد آن حضرت را به شهادت رساندند و حضرت معصومه از شدت تأثر و تألمات به سختي بيمار گشتند به نحوي كه ادامه سفر برايشان ناممكن گرديد و از این رو بود که به نزدیکترین محلی که با حضور شیعیان نیز زینت یافته بود یعنی شهر قم حرکت کند و منتقل شود.

 

ورود با عزت و احترام فاطمه معصومه(س) به قم
طبق نقل كتاب  تاريخ قم،در  روايت آمده است كه چون خبر به آل سعد اشعری د رقم رسيد با هم توافق كردند كه از آن حضرت درخواست كنند به قم بيايد و موسي بن خزرج بن سعد اشعري بيرون آمد و چون به شرف ملازمت حضرت فاطمه رسيد زمام ناقه او بگرفت و به جانب شهر کشاند تا به قم آورد و در خانه خود جای داد. اعيان الشيعه،  ج 8، ص 391.

اگرچه این سفر تنها برای قصد زیارت برادرش حضرت رضا(ع) بوده و انجام گرفته است ولی در عین حال همچون سفر برادرش حضرت رضا(ع) یک سفر تبلیغ معارف دینی نیز محسوب می گردد چرا که در مسیر راه و در ملاقات ها و پیشواز هایی که انجام می شد آنحضرت از فرصت استفاده کرده و معارف دینی را تبلیغ می نمود.

 

نفاق زدایی از چهره مامون با سفر حضرت معصومه به قم

مامون تلاش داشت که با حضور امام رضا محبت خود را در ظاهر نسبت به اهل البیت نشان دهد وچهره حقیقی خود را کتمان نماید، اما با سفر نزدیکان آنحضرت از مدینه به ایران همانند حضرت معصومه و احمد بن موسی ، و اینکه با ورودشان عده ای از سپاهیان مامون مانع حضور آنها در خراسان شوند و در نتیجه به شهادت برسند ، چهره منافقانه مامون برای مردم آن زمان برملا شد و همه فهمیدند که کار مامون یک کار منافقانه است نه صادقانه!

 

مدت اقامت آنحضرت در قم

مطابق نقل های تاریخی که به آنها اشاره گردید آنحضرت در روز 23 ربیع الاول به قم وارد می شوند و پس از اقامت 17 روز در این شهر به همان علت بیماری که اشاره شد وفات می نمایند و از دنیا می روند که روز رحلت ایشان روز دهم ربیع الثانی است.

 

برکات علمی سفر آنحضرت به قم

مرکزیت نشر معارف دینی در جهان اسلام در قم به خاطر برکت حضور حضرت فاطمه معصومه بوده است که امروزه این برکت شامل حال همه جهان اسلام گردیده است و حوزه علمیه در آنجا برقرار است.

شاید همین وضعیت را امام صادق(ع) مشاهده می کرد که قم را به عنوان حرم اهل البیت معرفی کرد.

الحسن بن محمد بن الحسن القمي في تاريخ قم : روى عدة من أهل الري ، أنهم دخلوا على أبي عبد الله ( عليه السلام ) وقالوا : نحن من أهل الري ، فقال ( عليه السلام ) : . مرحبا بإخواننا من أهل قم.

فقالوا : نحن من أهل الري ، فأعاد ( عليه السلام ) الكلام ، قالوا ذلك مرارا ، وأجابهم بمثل ما أجاب به أولا ، فقال: إن لله حرما وهو مكة : وان للرسول ( صلى الله عليه وآله ) حرما وهو المدينة ، وإن لأمير المؤمنين ( عليه السلام ) حرما وهو الكوفة ، وإن لنا حرما وهو بلدة قم.

وستدفن فيها امرأة من أولادي تسمى فاطمة ، فمن زارها وجبت له الجنة . قال الراوي : وكان هذا الكلام منه ( عليه السلام ) قبل أن يولد الكاظم ( عليه السلام ) . مستدرك الوسائل  ج 10 ص 368.

در تاریخ قم روایت شده که روزی عده از مردم ری به محضر امام صادق(ع) رسیدند و گفتند که ما از اهل ری هستیم، امام فرمود: مرحبا به برادرانمان از اهل قم.

گفتند: ما اهل ری هستیم. . امام نیز همان پاسخ را داد. و ای چند بار تکرار شد.

امام فرمود: خداوند حرمی دارد که مکه است، و پیامبر حرمی دارد که مدینه است، و امیر المومنین علی(ع) حرمی دارد که کوفه است، و همه ما اهل البیت حرمی داریم که آن شهر قم است و بزودی در آینده خانمی از اولاد من که هم نام ماردم فاطمه زهرا (س) اسست در آن شهر دفن می گردد، که هر کس به زیارت او نایل شود بهشت بر او واجب می شود.

راوی می گوید: این ماجرا قبل از آنی بود که امام کاظم(ع)  به دنیا بیاید.

 

 



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | نسخه موبایل | لغة العربیة
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه