2018 November 20 - سه شنبه 29 آبان 1397
ویژگی های مهم رفتاری حضرت ابوالفضل العباس(ع)
کد خبر: ١٩٤٨ تاریخ انتشار: ٠١ آبان ١٣٩٤ - ٠٨:٠٣ تعداد بازدید: 990
صفحه نخست » خطبه سال 94 » خطبه های نماز جمعه
ویژگی های مهم رفتاری حضرت ابوالفضل العباس(ع)

خطبه اول: 94/8/1

توصیه به تقوی:

عَنْ سَعْدَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام:  قَالَ قُلْتُ لَهُ مَا الَّذِي يُثْبِتُ الْإِيمَانَ فِي الْعَبْدِ؟  قَالَ (ع): الْوَرَعُ.  وَ الَّذِي يُخْرِجُهُ مِنْهُ؟  قَالَ(ع): الطَّمَع‏.

سعدان گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: چيست آن كه ايمان را در بنده پايدار كند؟

فرمود: ورع و پارسایى (و پرسيدم) آنچه كه او را از ايمان بيرون برد چيست؟ فرمود: طمع است.  كافى ج‏2  ص 320.

موضوع: ویژگی های مهم رفتاری حضرت ابوالفضل العباس(ع)

حضرت ابوالفضل العباس(ع) یکی از فرزندان به نام امیرالمومنین (ع) است که پس از حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و زینب کبری(س) سرآمد فرزندان امیرالمومنین است که در تاریخ شخصیت بزرگی از خود به منصه ظهور رساند.

ایشان به کنیه ابوالفضل مکنی گردیده است به جهت اینکه دو فرزند پسر به نام فضل و عبیدالله داشتند، ولی به نظر می رسد اگر ایشان فرزندی به نام فضل هم نداشت، به دلیل فضیلت‌های فراوانی که در وجود مبارک ایشان سراغ داریم همان ابوالفضل خوانده می شدند

پدر: علی بن ابی طالب.

مادر: فاطمه از قبیله بنی کلاب.

ام البنین دختر «حرام بن خالد بن ربیعة بن الوحید بن کعب بن عامر بن کلاب» است و پدر و مادرش از خاندان بنی کلاب، هستند و دارای خوبیها و صفات خانوادگی مشترک می باشند.

ابوالفرج در کتاب مقاتل نام یازده تن از

مادران ام البنین را ذکر می کند که همگی دارای نسب پاک و ویژگیهایی شناخته شده در عرب می باشند.

 

ویژگیهای شخصیتی حضرت عباس

چندین ویژگی برای حضرت عباس در کلمات حضرات معصومین(ع) بیان شده است که همگی دلالت بر فضیلت فرا.وان آنحضرت دارد.

1 - عبد صالح.

یکی از بهترین القابی که امام صادق(ع) به آن بزرگوار به سبب اطاعت از ولی الله می دهد، عنوان «عبدصالح المطیع لله» است که در این سخن، امام صادق(ع) عموی خویش را در مقام بندگی و عبودیت و در ردیف صالحان و مطیعان قرار می دهد. در زیارت نامه آن حضرت(ع) امام صادق(ع) می فرماید: السلام علیک ایهاالعبد الصالح المطیع لله

خداوند در قرآن کریم، چنین شخصیتی را در خط صراط مستقیم و صراط کسانی می داند که مورد انعام الهی هستند و در آیه ای دیگر آنان را در ردیف انبیا معرفی می فرماید: من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا» (نساء، آیه ۶۹.(

در زیارت مخصوص حضرت عباس(ع) هم به همین نکته اشاره می شود که: اشهدانک مضیت علی بصیره من امرک مقتدیا بالصالحین و متبعاللنبیین؛ شهادت می دهم عمر با برکت خود را در بصیرت گذراندی، به صالحان اقتدا و از جمیع انبیا پیروی کردی.

 

2 مطیع خداوند.

3 مطیع پیامبر و امام زمان خویش.

حضرت ابوالفضل توفیق آن را پیدا کرد که از محضر 4 معصوم بهره‌مند شود. پدر عظیم‌الشان ایشان حضرت امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و همچنین امام سجاد(ع). آن بزرگوار از امام سجاد حدود 12 سال بزرگتر بودند.

این توفیق بزرگ سبب شد از وجود ابوالفضل العباس یک شخصیت ولایتمدار و ولایت پذیر تربیت کند، که آن دو ویژگی ذکر شده همین معنا را می رساند.

در این جا ممکن است پرسشی مطرح شود که همه شهیدان کربلا در رکاب امام حسین با دشمن جنگیدند و به شهادت رسیدند اما د رحادثه عاشورا و روز کربلا هیج نمونه ای از جنگیدن ابوالفضل العباس در برابر دشمن برای پیروزی و یا کشتن دشمن و یا دفاع از امام حسین نقل نشده و فقط برای رفتن به شریعه و اوردن آب مقداری چتگید، خوب ابوالفضل شجاع و نترس چرا نجنگید؟

پاسخ این است که اولا ایشان شجاعت حضرت امیر را به ارث برده و آماده  مبارزه است چنانکه در صفین در رکاب پدر جنگید و بسیاری را از پای درآورد ولی در این جا به فرمان امام حسین دست به شمشیر نبرد- مگر جز یک مورد که زهیر و حر در محاصره قرار گرفته بودند- و فرمان مطاع مقام ولایت را اجرا کرد.

امام حسین از ایشان خواسته بودند که پرچم را در دست داشته باشد که اهل حرم وقتی نگاهشان به پرچم در دستان عباس می‌افتد قوت قلب پیدا ‌کنند و بدانند این سپاه هنوز وجود دارد.

و این نهایت ولایتمداری آن حضرت است که با وجود اینکه م یتواتد بجنگد و عاشق مبارزه با دشمن است ولی از تحت فرمان امام خوی خارج نمی شود.

از نظر آموزه های قرآنی تنها کسانی می توانند مدعی ایمان شوند که فراتر از اسلام ظاهری، باطن دین اسلام را دریابند و با تمام وجود از آن پاسداری و حمایت کنند. اگر در بسیاری از روایات حقیقت اسلام و دینداری و باطن آن، ولایت معرفی شده به این معناست که هر عمل عبادی، زمانی معنای واقعی خود را می یابد که ولایت شناخته و اطاعت شود؛ چرا که خداوند در آیاتی چند از سوره مائده، ولایت را عامل اتمام و اکمال دین اسلام دانسته است

 

4 ایثارگر در راه دین و دفاع از امام و ولی زمان.

دفاع حضرت عباس از دین و از امام زمان خویش بسیار روشن است و در رجز خوانی وی نیر بالعیان مشهود است.

والله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابدا عن دینی و عن امام صادیق یقینی.

 

5 بصیرت (نافذ البصیره)

امام صادق(ع) در سخنی دیگر در حق عموی خویش می فرماید: آن چه موجب شد تا عباس(ع) چنین فداکاری کند تنها مسئله عصبیت خونی و نسبی و برادری نیست، بلکه چنان که خود می فرماید ریشه این جانفشانی و دفاع تا آخرین دم از امام حسین(ع) را باید در حقیقت دینداری او جست که امام(ع) را اولی از خود برمی شمارد و به حکم آیه «النبی اولی بالمومنین من انفسهم» (احزاب، آیه ۶) عمل می کند. خود آن حضرت بارها بر رفتار برخاسته از دینداری خود تأکید می کند اوج این دینداری را در هنگام مواجه شدن با آب می توان یافت. هنگامی که برای آب آوری تشنه گان، با لب های خشکیده از سه روز بی آبی، در امواج آب قرار می گیرد و در نهایت تشنگی، به یاد تشنگی برادر و مولایش، آب نمی آشامد و می گوید: «ای نفس پس از حسین(ع) خوار باشی و پس از او هرگز زنده نمانی! این حسین(ع) است که دل از زندگانی شسته است اما تو آب سرد و گوارا می نوشی؟ به خدا سوگند که این شیوه دین من نیست». (ینابیع الموده ج ۲، ص ۱۴۱(

خطبه دوم: 94/8/1

توصیه مجدد به تقوی:

مناسبتها:

1 - روز جمعه 1 آبان برابر با روز نهم محرم روز تاسوعا و سالروز شهادت حاج آقا مصطفی خمینی.

2 - روز شنبه دوم آبان روز عاشورای حسینی.

روز عاشورا اوج و نهایت ظلم تاریخ در حق فرزندان پیامبر اسلام است و در مقابل هم اوج ظلم ستیزی و مبارزه با ظالم در فرهنگ اسلامی و فرهنک امام حسین(ع) است.

اولا:  توصیه می کنم که هیئت های مذهبی و عزاداری به گونه ای حرکت کنند که برای نماز ظهر عاشورا آمادگی داشته باشند و بتوانند در نماز ظهر عاشورا شرکت کنند.

ثانیا: هیئت ها مراقب باشید به انحرافات در عزاداری مبتلا نشوید به خرافات دچار نگردید مورد تطمیع بعضی ها قرار نگیرید.

ثالثا: هیئت ها با رسیدن عاشورا عزاداری ها را تعطیل نکنند ، ادامه بدهند تا

پایان ماه محرم و صفر، روضه های خانگی را به مساجد بیاورید و چراغ امام حسین در مساجد روشن باشد.

3 - روز دوشنبه 4 ابان دوازدهم محرم سالروز شهادت امام زین العابدین(ع).

4 - توجه نمودن به دو موضوع در بیانات و نامه های  مقام معظم رهبری در هفته اخیر.

چنانکه ملت عزیز ایزان مستحضر هستند موضوع برجام و یا همان برنامه جامع اقدام مشترک در برنامه هسته ای پس از بحث های گوناگونی که در باره آن در مجلس و شورای عالی امنیت ملی و سایر مراکزی که می بایست مطرح شد ، مطرح شد و مورد بحث و بررسی هایی قرار گرفت که البته در باره برخی از شیوه های بحث و بررسی در برخی محافل نکاتی وجود داشت که گاها با اخلاق سیاسی از نگاه اسلام موافقت نداشت و بسیار نامطلوب تجلی نمود که موجب آزردگی روان ملت عزیز کردید.

اما د رهر صورت موضوع پایان پذیرفت و در مجلس تصویب گردید و شورای نگهبان تایید فرمود و شورای عالی امنیت ملی هم همین طور تا اینکه بایستنی بنا بر قانون مصوبات شورای امنیت ملی باید به تایید رهبری برسد که مقام معظم رهبری نیز بدون هرگونه معطلی طی نامه ای به رییس جمهور ارسال شد اما در هنگام ارسال نامه ای را مرقوم فرمودند که حاوی چندین نکته مهم بود که به دولت و سایر مسئولان مستقیم و غیر مستقیم هشدار داده و یادآور شدند.

 این هشدارها و تذکرات که البته مورد استقبال رییس جمهور و سایر مئولان نیز واقع شد دارای پیامهایی است که باید مورد توجه دقیق قرار گیرد

1 - اینکه برجام در ماهیت خود دارای نکات مثبت و منفی است و نگاه یک سویه به این متن و نگاه نا درستی است.

پس باید مراقب بود که یک سویه قضاوت نکنیم نه در تعریف و نه در مخالفت.

متاسفانه بعضی آنگونه سخن گفته و م یگویند که آن را بهشت موعود برای ملت م دانند و برخی ها نیز چنان می گویند که آنرا مخالف همه ارزش های انقلاب می دانند که هیج گدام صحیح نیست.

2 - اینکه بحث ها در باره یک موضوع تا زمانی که قانون نشده خوب است و وقتی که به قانون تبدیل شد دیگر باید برای همه محترم باشد و مخالفت ها و موافقت ها جایی ندارد.

از لین رو باید جناح ها توجه داشته باشند که حالا باید همه مراقب اجرای درست آت باشیم نه در پی ریزش بنیان آن.

3 -  اینکه باید نگاه به  برجام با توجه به اینکه در مقابل ما دشمنانی حیله گر هستند اینگوته باشد که مراقبت دقیق باید صورت گیرد چرا که هیج اعتمادی به هیچ کدام از طرفهای مقابل نیست.

4 - اینکه دشمنان ما بویژه آمریکاییها از این برنامه دنبال نفوذ فرهنگی و استحاله در انقلاب هستند لذا مسئولان باید با چشم باز در اجرای آن عمل کنند

و مراحل اجرا متناظر باشد نه اینکه ما همه کار را بکنیم و آنها هیچ نکنند.

5 - محدویت هایی که ما پذیرفته این نباید ما برای همیشه د رمحدودیت قرار دهد چرا که خواسته آنان همین است

از این رو معظم له هشدار دادند که سازمان انرژی اتمی از همین حالا برنامه ریزی برای رسیدن به 190 هزار سو به دقت انجام پذیرد تا ا زبرنامه عقب نباشیم.

موضوع دوم در باره فاجعه منا است که نباید هرگز فراموش شود و ما دچار گذر زمان شویم و از یاد مسئولامتن برود بلکه باید حق ملت رعایت شود



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | نسخه موبایل | العربیه
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه