2018 October 23 - سه شنبه 01 آبان 1397
سبک زندگی اسلامی، (سبک اقتصادی زندگی)، (ویژگی های منفی و ضد ارزشی ثروت) (آثار و پی آمدهای تکاثر و فخر فروشی به ثروت) (پله پله فرو رفتن و سخت نجات یافتن)
کد خبر: ١٩٤٠ تاریخ انتشار: ٢٣ مرداد ١٣٩٤ - ١١:٤٦ تعداد بازدید: 966
صفحه نخست » خطبه سال 94 » خطبه های نماز جمعه
سبک زندگی اسلامی، (سبک اقتصادی زندگی)، (ویژگی های منفی و ضد ارزشی ثروت) (آثار و پی آمدهای تکاثر و فخر فروشی به ثروت) (پله پله فرو رفتن و سخت نجات یافتن)

خطبه اول: 94/5/23

توصیه به تقوی:

عن الامام الرضا(ع): قالَ علیه السلام : مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلی مایُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ، فَلْیَکْثُرْ مِنْ الصَّلوهِ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، فَإ نَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما. جامع الأخبار ص 59، بحارالأنوار: ج 91، ص 47، ح 2.
امام رضا(ع) فرمود: کسی که توان جبران گناهانش را ندارد، زیاد بر حضرت محمّد و اهل بیتش علیهم السلام صلوات و درود فرستد، که همانا گناهانش اگر حقّ الناس نباشد محو و نابود گردد.

 

موضوع: سبک زندگی اسلامی، (سبک اقتصادی زندگی)، (ویژگی های منفی و ضد ارزشی ثروت) (آثار و پی آمدهای تکاثر و فخر فروشی به ثروت) (پله پله فرو رفتن و سخت نجات یافتن)

یکی از جهاتی که در ثروتمندی و زیاده طلبی در ثروت وجود دارد که می تواند سبک زندگی اسلامی ما را تحت تاثیر خودش قرار دهد ، همان مساله معروف تکاثر و فخر فروشی با ثروت است که پی آمد های بسیار نامطلوبی را در زندگی ها ایجاد می کند و در قرآن کریم و احادیث اسلامی نیز از آن اجتناب داده شده است.

در نگاه اسلام ثروت بی حد و مرز و بدون توجه به نوع در آمد و نوع مصرف آن موجب گرفتار آمدن انسان در عذابی خواهد شد که نجات از آن بسیار مشکل و دشوار خواهد بود.

دنیا طلبی و زیاده خواهی ، دنیا پرستی است

عن أبي حازم عن أبي هريرة قال قال رسول الله ( ص ) تعس عبد الدينار والدرهم  الذي إنما همته دينار أو درهم يصيبه فيأخذه . المعجم الأوسط  ج 4  ص 236.

 

ثروت و نعمتهای فراوان زمینه گرفتاری های شدید و فرو رفتن پله پله است

عن محمد بن سنان ، عن إبراهيم بن [ أبي ] زياد ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : إن الله تبارك وتعالى أهبط ملكا إلى الأرض فلبث فيها دهرا طويلا ثم عرج إلى السماء فقيل له : ما رأيت ؟

فقال : رأيت عجائب كثيرة وأعجب ما رأيت أني رأيت عبدا متقلبا في نعمتك يأكل رزقك و يدعي الربوبية ، فعجبت من جرأته عليك ، ومن حلمك عنه .

فقال الله عز وجل : فمن حلمي عجبت ؟ قال : نعم [ يا رب ]

قال : قد أمهلته أربع مائة سنة لا يضرب عليه عرق ، ولا يريد من الدنيا شيئا إلا ناله ، ولا يتغير عليه فيها مطعم ولا مشرب . الخصال  ص 41.

 

عن الصادق ( عليه السلام ) قال : إذا أحدث العبد ذنبا جدد له نعمة فيدع الاستغفار فهو الاستدراج . وكان من أيمانه لا وأستغفر الله. مكارم الأخلاق  ص 313.

 

حلم و شکیبایی خداوند در برابر گناه ثروتمندان برای گرفتاری بیشتر آنان است

ومن كلامه عليه السلام لما نقض معاوية بن أبي سفيان شرط الموادعة و اقبل يشن الغارات على أهل العراق فقال بعد ان حمد الله وأثنى عليه ما لمعاوية قاتله الله......

 ان الله لذو أناة وحلم عظيم لقد حلم عن كثير من فراغته الأولين وعاقب فراعنة فان يمهله الله فلن يفوته وهو له بالمرصاد على مجاز طريقه فليصنع ما بدا له فانا غير غادرين بذمتنا ولا ناقضين لعهدنا...

مصباح البلاغة (مستدرك نهج البلاغة) - الميرجهاني - ج 1 - ص 305

 

گرفتاری ثروتمندان بی توجه پس از خوشحالی های آنان است

عن عقبة بن عامر عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إذا رأيت الله يعطى العبد من الدنيا على معاصيه ما يحب فإنما هو استدراج ثم تلا رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما نسوا ما ذكروا به فتحنا عليهم أبواب كل شئ حتى إذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغتة فإذا هم مبلسون. مسند احمد ج 4  ص 145.

 

ثروتمندی ، گرفتاری است مگر آنکه خیری از آن برخیزد

عن زيد بن وهب ، عن أبي ذر رحمه الله قال : خرجت ليلة من الليالي فإذا رسول الله صلى الله عليه وآله يمشي وحده ليس معه إنسان ، فظننت أنه يكره أن يمشي معه أحد ، قال : فجعلت أمشي في ظل القمر ، فالتفت فرآني ، فقال : من هذا ؟ قلت : أبو ذر جعلني الله فداك ، قال : يا أبا ذر تعال ، فمشيت معه ساعة ، فقال : إن المكثرين هم الأقلون يوم القيامة إلا من أعطاه الله خيرا فنفخ منه بيمينه وشماله  وبين يديه ووراءه وعمل فيه خيرا . نورالبراهين  ج 1  ص 76.

 

ثروت اندک مفید بهتر از ثروت زیاد غیر مفید

عن أبي ذر رضي الله عنه قال كنت مع النبي صلى الله عليه وسلم فلما أبصر يعنى أحدا قال ما أحب انه تحول لي ذهبا يمكث عندي منه دينار فوق ثلاث الا دينارا أرصده لدين ثم قال إن الأكثرين هم الأقلون الا من قال بالمال هكذا وهكذا وأشار أبو شهاب بين يديه وعن يمينه وعن شماله وقليل ما هم.

صحيح البخاري ج 3  ص 82.

 

 

 

 

 

 

 

 

خطبه دوم: 94/5/23

توصیه مجدد به تقوی:

مناسبتها:

1 -  روز 23 مرداد سالروز پيرزوى قهرمانانه حزب‏الله لبنان بر ارتش سرتا پا مسلح و جنايتكار رژيم مجعول صهيونيستى در جنگ 33  روزه (1385 ه ش / 2006 م) و روز مقاومت اسلامى‏‏.

اين روز يادآور يكى از تحولات مهم و تاريخى در دوران پس از پيروزى انقلاب اسلامى بود در منطقه و در میان مبارزات با رژیم صهیونیستی بوده است که توانست تغییر روند مبارزه را نشان دهد.

چرا که در تاریخ جنگ های اسراییل با کشورهای اسلامی و فلسطین این چنین مقاومتی را مشاهده نشده بود.

اگرچه هر دو طرف درگير در اين جنگ، پايان 33 روز را روز پيروزى خود اعلام كردند، اما بايد در نظر داشت، ارتش عبرى كه تجربه شكست‏هاى سنگين به ارتش‏هاى عربى را در جنگ‏هاى گذشته اعراب و اسرائيل ازجمله جنگ شش‏روزه داشت، 33 روز پشت مرزهاى لبنان ماند و با وجود بمباران‏هاى بى‏سابقه و استفاده انبوه از سلاح‏هاى‏ نامتعارف، نتوانست مواضعى را در لبنان گرفته و تثبيت كند.

در اين‏زمينه، نمى‏توان گفت كه ارتش عبرى‏ تضعيف شده، چراكه بنا به شواهد، اين ارتش به جديدترين و كاربردى‏ترين سلاح‏ها و آموزش‏ها مجهز بوده و از ارتش‏هاى برتر جهان به‏شمار مى‏آيد. تنها مى‏توان گفت، قدرت گرفتن جريان مقاومت در قالب حزب‏الله لبنان اصلى‏ترين دليل شكست ارتش عبرى بوده است.

و امروز و همچنین در آینده نیز تنها و تنها راه پیروزی اسلام و شکست صهیونیست مقاومت است و بس.

 

2 روز 25 مرداد برابر با روز اول ذی القعده سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) (173 ه.ق) و روز دختران‏

و آغاز دهه كرامت و همچنین آغاز هفته حج.

دهه کرامت فاصله میان میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است که ارتباط میان تولد دو رکن معنوی و محافظ نظام اسلامی و ملت مسلمان را به نمایش می گذارد.

این خواهر و برادر نمادی از عشق و محبت و درایت در هدایت شیعیان بودند، یکی در قم محوریت تولید علم و دانش و معنویت را به همه دنیا بعهده گرفته است و یکی نیز در خراسان همچون علم برافراشته و خورشید درخشنده بر تارک گیتی می درخشند و هرگونه توجه به آنان هدایتگر می باشد.

روز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) را روز دختران نامیده اند که دختران گوهر های بالقوه مادری در جامعه هستند که می توانند سبب بقای نسل جامعه و ادامه تربیت انسانی باشند.

دختران امروز، زنان فرداى جامعه ما و جهان اسلامند. بنابر‏اين آينده را همين امروز مى‏توان در افق آرزو و آمال كودكان، نوجوانان و جوانانمان مشاهده كنيم.

برگزارى صرف جشن و سرور و سرگرم شدن به تعريف و تعارفها و دادن و گرفتن هدايا - با همه جذابيتى كه دارد- جزء حداقلى توجه به مناسبتهايى چون «روز دختر» است كه اگر به آن نمادها اكتفا شود، مى‏تواند نقش رهزن بازى كند كه ما را از بايسته‏هاى بهره‏مندى از چنين مناسبتى كه با ياد و نام دخت بزرگوار امام كاظم(ع) با آن عظمت شخصيت گره خورده است، غافل سازد.

اين ظلم بزرگى است كه در شكل و قيافه تكريم و بزرگداشت به دختران جامعه‏مان روا داشته مى‏شود و به جنبه های رشد و تربیت و ارتقای سطح فرهنگی و اخلاقی و ساختار سالو وجودی آنان و فضای زندگی آنان توجه نمی شود.

يكى از جنبه‏هاى مهم رهايى از اين ظلم ناخواسته و مضاعف توجه دادن دختران جامعه به افق واقعيتهاى حاكم بردنيا و نقشى است كه همه ما و به‏خصوص دختران امروز و مادران فردا مى‏توانيم در تحولات اجتماعى دنيا ايفا نماييم.

در بزرگداشت روز دختران باید از الگوی این روز یعنی فاطمه معصومه درس گرفت نه از الگو های غربی!

از حجاب دینی و اسلامی باید درس گرفت نه ا زپوشش های نا مناسب غربی!

از اخلاق و تربیت اسلامی و دینی باید درس گرفت و ترویج نمود نه از رفتارهای ولنگ واری و بی هویتی غیر اسلامی!

متاسفانه در برخی جهات ما بیش از آنکه به اصول اسلامی و دینی خودمان تئوجه کنیم به اصول زندگی غربی ، راحت طلبی، تنهایی زیستن و تاخیر در سن ازدواج روی آورده ایم.

وقتی سخن از ازدواج می شود فقط سختی های آنرا می گوییم ، فقط از اینکه زود است سخن می گوییم.

وقتی سخن از فرزند آوری به میان می آید ، فقط از سختی ها و مشکلات و گرفتاری های آن گفته می شود، در خانواده ها به این امر کمتر تشویق می شود،  می گویند بسیار سخت است ما که مثلا اشتغال داریم و سرکار می رویم و فرزند را چه کسی می خواهد بزرگ کند و ...!

اما اگر سخن از تحصیل و ادامه تحصیل و اخذ مدرک باشد تا سن بازنشستگی هم به دنبال آن می رویم و هرگز از سختی آن و اینکه نمی شود حرفی نمی زنیم و از شهریه بالای دانشگاه نیز گله نمی کنیم، چون برای خودمان است اما برای فرزند دار شدن همیشه سخن از سختی و گرانی و مشکلات دیگر می گوییم.

این نوع قضاوت و رفتار در زندگی مطابق دستورات اسلام نیست.

 

3 روز 26 مرداد سالروز آغاز بازگشت افتخارآفرين اولين گروه آزادگان 8 سال دفاع مقدس به ميهن اسلامى (1369 ه.ش).

آزادگان نمادی از اوج مقاومت ملت ایران و فرزندان این مرز و بوم هستند که مقاومت را در مقابل نگاه دنیا به نمایش گذاردندو امروز اگرچه خود آنان، از بیماری ها و گرفتاریها رنج می برند ولی شیرنی مقاومت را در کام ملت ایران و بلکه در کام همه ملت های مسلمان و آزادی خواه همچون شهد شیرین عسل ریختند که هرگز مورد فراموشی واقع نخواهد شد.



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | نسخه موبایل | العربیه
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه