2024 April 25 - پنج شنبه 06 ارديبهشت 1403
سبک زندگی اسلامی (سبک اقتصادی زندگی) ویژگی های منفی و ضد ارزشی ثروت) (زیادتی ثروت و فخر فروشی به آن)
کد خبر: ١٨٣٧ تاریخ انتشار: ٢٢ خرداد ١٣٩٤ - ١١:٤٩ تعداد بازدید: 2263
صفحه نخست » خطبه سال 94 » خطبه های نماز جمعه
سبک زندگی اسلامی (سبک اقتصادی زندگی) ویژگی های منفی و ضد ارزشی ثروت) (زیادتی ثروت و فخر فروشی به آن)

خطبه اول: 94/3/22

توصیه به تقوی:

قال علی(ع): المومن حیی غنی موقر تقی.   غررالحکم ح 1852.

امام علی(ع) در باره ویژگی های مومن به چهار خصلت اشاره کرده و فرمود: مومن با حیاء، بی نیاز ، باوقار و با تقوا است.

(یعنی یکی از خصلت های مکمل ایمان مومن که او را معرفی می کند تقوا است)

 

موضوع: سبک زندگی اسلامی (سبک اقتصادی زندگی) ویژگی های منفی و ضد ارزشی ثروت) (زیادتی ثروت و فخر فروشی به آن)

همچنانکه در قبل مورد اشاره قرار گرفت ثروت به خودی خود نه خوب است و نه بد، بلکه خوبی و بدی ثروت و مال به نوع نگاه و تعیین هدف از جمع آوری آن بستگی دارد، که در این بخش به برخی از دیدگاه های ضد ارزشی نسبت به مال و ثروت توجه خواهیم داد.

آدمي در ميان موجودات هستي از ويژگي هاي انحصاري برخوردار است. خصوصياتي كه وي را در دو سوي متضاد قرار مي دهد. گاه در اوج كمال و گاه در پستي خصال دست و پا مي زند.

يكي از این خصوصيات که در آدمی وجود دارد ، گرايش به تكاثر است. انسان برخلاف بسياري از موجودات هستي، گرايش و علاقه بسياري به فزون خواهي دارد. اين خصلت و خوي آغازين بشر است. مي كوشد تا به بيشتر دست يابد و از هر لحاظ بر ديگران فزوني و برتري يابد. شايد خصلت و ويژگي استخدام گري بشر علت و سبب اصلي اين پديده در انسان باشد.

اما آنچه از قرآن استفاده می شود این است که به ثروت از نگاه زیاده طلبی و تکاثر و فخر فروشی نباید توجه نمود، چرا که تکاثر از آسیب های ثروت به شمار می آید.

أَلْهَیاكُمُ التَّكَاثُرُ  *  حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ. التكاثر:2/102.

  

نمونه های قرآنی فخرفروشی با ثروت

وَ اضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَبٍ وَ حَفَفْنَهُمَا بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا  *  كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ ءَاتَتْ أُكُلَهَا وَ لَمْ تَظْلِم مِّنْهُ شَيًْا وَ فَجَّرْنَا خِلَلَهُمَا نَهَرًا  *  وَ كَانَ لَهُ‏و ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَحِبِهِ‏ى وَ هُوَ يُحَاوِرُهُ‏و أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَ أَعَزُّ نَفَرًا  *  وَ دَخَلَ جَنَّتَهُ‏و وَ هُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ‏ى قَالَ مَآ أَظُنُّ أَن تَبِيدَ هَذِهِ‏ى أَبَدًا *  وَ مَآ أَظُنُّ السَّاعَةَ قَآلِمَةً وَ لَل-ِن رُّدِدتُّ إِلَى رَبِّى لَأَجِدَنَّ خَيْرًا مِّنْهَا مُنقَلَبًا *  قَالَ لَهُ‏و صَاحِبُهُ‏و وَ هُوَ يُحَاوِرُهُ‏و أَكَفَرْتَ بِالَّذِى خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّلكَ رَجُلاً *  لَّكِنَّاْ هُوَ اللَّهُ رَبِّى وَ لَآ أُشْرِكُ بِرَبِّى أَحَدًا *  وَ لَوْلَآ إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَآءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِن تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنكَ مَالًا وَ وَلَدًا *  فَعَسَى رَبِّى أَن يُؤْتِيَنِ خَيْرًا مِّن جَنَّتِكَ وَ يُرْسِلَ عَلَيْهَا حُسْبَانًا مِّنَ السَّمَآءِ فَتُصْبِحَ صَعِيدًا زَلَقًا *  أَوْ يُصْبِحَ مَآؤُهَا غَوْرًا فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُ‏و طَلَبًا *  وَ أُحِيطَ بِثَمَرِهِ‏ى فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَآ أَنفَقَ فِيهَا وَهِىَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَ يَقُولُ يَلَيْتَنِى لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّى أَحَدًا *  وَ لَمْ تَكُن لَّهُ‏و فِئَةٌ يَنصُرُونَهُ‏و مِن دُونِ اللَّهِ وَ مَا كَانَ مُنتَصِرًا *  هُنَالِكَ الْوَلَيَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ عُقْبًا . الكهف:32 - 44/18.

و براى آنان، آن دو مرد را مَثَل بزن كه به يكى از آنها دو باغ انگور داديم و پيرامون آن دو ]باغ[ را با درختان خرما پوشانديم، و ميان آن دو را كشتزارى قرار داديم.

 هر يك از اين دو باغ محصول خود را ]به موقع[ مى‏داد و از ]صاحبش[ چيزى دريغ نمى‏ورزيد، و ميان آن دو ]باغ[ نهرى روان كرده بوديم.

 و براى او ميوه فراوان بود. پس به رفيقش -در حالى كه با او گفت و گو مى‏كرد- گفت: »مال من از تو بيشتر است و از حيث افراد از تو نيرومندترم.

 و در حالى كه او به خويشتن ستمكار بود، داخل باغ شد ]و[ گفت: »گمان نمى‏كنم اين نعمت هرگز زوال پذيرد.

 و گمان نمى‏كنم كه رستاخيز بر پا شود، و اگر هم به سوى پروردگارم بازگردانده شوم قطعاً بهتر از اين را در بازگشت، خواهم يافت.

 رفيقش -در حالى كه با او گفت و گو مى‏كرد- به او گفت: »آيا به آن كسى كه تو را از خاك، سپس از نطفه آفريد، آنگاه تو را ]به صورت[ مردى درآورد، كافر شدى؟

 اما من ]مى‏گويم:[ اوست خدا، پروردگار من، و هيچ كس را با پروردگارم شريك نمى‏سازم.

 و چون داخل باغت شدى، چرا نگفتى: ماشاء الله، نيرويى جز به ]قدرت[ خدا نيست. اگر مرا از حيث مال و فرزند كمتر از خود مى‏بينى.

 اميد است كه پروردگارم بهتر از باغ تو به من عطا فرمايد، و بر آن ]باغ تو[ آفتى از آسمان بفرستد، تا به زمينى هموار و لغزنده تبديل گردد.

 يا آب آن ]در زمين[ فروكش كند تا هرگز نتوانى آن را به دست آورى.

 ]تا به او رسيد آنچه را بايد برسد[ و ]آفت آسمانى[ ميوه‏هايش را فرو گرفت. پس براى ]از كف دادن[ آنچه در آن ]باغ[ هزينه كرده بود، دستهايش را بر هم مى‏زد در حالى كه داربستهاى آن فرو ريخته بود. و ]به حسرت[ مى‏گفت: »اى كاش هيچ كس را شريك پروردگارم نمى‏ساختم.

 و او را در برابر خدا گروهى نبود، تا ياريش كنند، و توانى نداشت كه خود را يارى كند.

 در آنجا ]آشكار شد كه[ يارى به خداىِ حق تعلق دارد. اوست بهترين پاداش و ]اوست[ بهترين فرجام.

 

فخر فروشی با ثروت کار قارون است

إِنَّ قَرُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ وَءَاتَيْنَهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَآ إِنَّ مَفَاتِحَهُ‏و لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلِى الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ‏و قَوْمُهُ‏و لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ  *  وَ ابْتَغِ فِيمَآ ءَاتَل-كَ اللَّهُ الدَّارَ الْأَخِرَةَ وَ لَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَ أَحْسِن كَمَآ أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِى الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ  *  قَالَ إِنَّمَآ أُوتِيتُهُ‏و عَلَى عِلْمٍ عِندِى أَوَ لَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِن قَبْلِهِ‏ى مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَكْثَرُ جَمْعًا وَ لَا يُسَْلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ *  فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ‏ى فِى زِينَتِهِ‏ى قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا يَلَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَآ أُوتِىَ قَرُونُ إِنَّهُ‏و لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ *  وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِّمَنْ ءَامَنَ وَ عَمِلَ صَلِحًا وَ لَا يُلَقَّل-هَآ إِلَّا الصَّبِرُونَ ) *

 فَخَسَفْنَا بِهِ‏ى وَ بِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ‏و مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ‏و مِن دُونِ اللَّهِ وَ مَا كَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِينَ *  وَ أَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْاْ مَكَانَهُ‏و بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ‏ى وَ يَقْدِرُ لَوْلَآ أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ‏و لَا يُفْلِحُ الْكَفِرُونَ  *  تِلْكَ الدَّارُ الْأَخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِى الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَ الْعَقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ. القصص:76 - 83/28.

قارون از قوم موسى بود و بر آنان ستم كرد، و از گنجينه‏ها آن قدر به او داده بوديم كه كليدهاى آنها بر گروه نيرومندى سنگين مى‏آمد، آنگاه كه قوم وى بدو گفتند: »شادى مكن كه خدا شادى‏كنندگان را دوست نمى‏دارد.

 و با آنچه خدايت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن، و همچنانكه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن و در زمين فساد مجوى كه خدا فسادگران را دوست نمى‏دارد.

 ]قارون[ گفت: »من اينها را در نتيجه دانش خود يافته‏ام.« آيا وى ندانست كه خدا نسلهايى را پيش از او نابود كرد كه از او نيرومندتر و مال‏اندوزتر بودند؟ و]لى اين گونه[ مجرمان را ]نيازى[ به پرسيده شدن از گناهانشان نيست.

 پس ]قارون[ با كوكبه خود بر قومش نمايان شد؛ كسانى كه خواستار زندگى دنيا بودند گفتند: »اى كاش مثل آنچه به قارون داده شده به ما ]هم[ داده مى‏شد، واقعاً او بهره بزرگى ]از ثروت[ دارد.

 و كسانى كه دانش ]واقعى[ يافته بودند، گفتند: »واى بر شما! براى كسى كه گرويده و كار شايسته كرده پاداش خدا بهتر است، و جز شكيبايان آن را نيابند.

 آنگاه ]قارون[ را با خانه‏اش در زمين فرو برديم، و گروهى نداشت كه در برابر ]عذاب[ خدا او را يارى كنند و ]خود نيز [نتوانست از خود دفاع كند.

 و همان كسانى كه ديروز آرزو داشتند به جاى او باشند، صبح مى‏گفتند: »واى، مثل اينكه خدا روزى را براى هر كس از بندگانش كه بخواهد گشاده يا تنگ مى‏گرداند، و اگر خدا بر ما منّت ننهاده بود، ما را ]هم[ به زمين فرو برده بود؛ واى، گويى كه كافران رستگار نمى‏گردند.

 آن سراى آخرت را براى كسانى قرار مى‏دهيم كه در زمين خواستار برترى و فساد نيستند، و فرجام ]خوش [از آنِ پرهيزگاران است.

 

طلب ثروت به هدف زیاده طلبی و فخرفروشی، تلاش در مسیر شیطان است

أبو عبد الله الحافظ وأبو بكر أحمد بن الحسن قالا ثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا السرى بن يحيى ثنا أحمد بن عبد الله ثنا رياح  بن عمرو ثنا أيوب عن محمد بن سيرين عن أبي هريرة رضي الله عنه قال بينما نحن جلوس مع رسول الله صلى الله عليه وسلم إذ طلع عليها  شاب من الثنية فلما رأيناه بأبصارنا قلنا لو أن هذا الشاب جعل شبابه ونشاطه وقوته في سبيل الله.

قال: فسمع مقالتنا رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:  وما سبيل الله الا من قتل؟ من سعى على والديه ففي سبيل الله،  ومن سعى على عياله ففي سبيل الله،  ومن سعى على نفسه ليعفها ففي سبيل الله،  ومن سعى على التكاثر فهو في سبيل الشيطان. السنن الكبرى للبيهقي ج 9  ص 25.

 

غضب الهی در گرو زیاده طلبی و فخرفروشی در تحصیل اموال

قال رسول الله صلى الله عليه وآله : من طلب من الدنيا حلالا مكاثرا مفاخرا لقي الله وهو عليه غضبان ، ومن طلبها استعفافا عن المسألة وصيانة لنفسه جاء يوم القيامة ووجهه كالقمر ليلة البدر . بحار الأنوار - العلامة المجلسي ج 70  ص 28.

حدثنا أبو بكر قال حدثنا وكيع قال حدثنا سفيان عن حجاج بن فرافصة عن رجل عن مكحول عن أبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من طلب الدنيا حلالا استعفافا عن المسألة وسعيا على أهله وتعطفا على جاره لقي الله ووجهه كالقمر ليلة البدر ، ومن طلب الدنيا مكاثرا بها حلالا مرائيا لقي الله وهو عليه غضبان . المصنف  ج 5 ص 258  259.

 

بی فایده بودن تکاثر در جمع اموال در روز قیامت

حدثنا سويد ، أخبرنا ابن المبارك ، أخبرنا إسماعيل بن مسلم عن الحسن وقتادة ، عن أنس ، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " يجاء بابن آدم يوم القيامة كأنه بذج فيوقف بين يدي الله تعالى فيقول الله : أعطيتك وخولتك وأنعمت عليك فماذا صنعت ؟ فيقول جمعته وثمرته وتركته أكثر ما كان فأرجعني آتك به كله . فيقول له أرني ما قدمت . فيقول يا رب جمعته وثمرته فتركته أكثر ما كان فأرجعني آتك به كله . فإذا عبد لم يقدم خيرا فيمضى به إلى النار. سنن الترمذي  ج 4  ص 40.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خطبه دوم: 94/3/22

توصیه مجدد به تقوی

مناسبتها:

1  روز 26 خرداد سالروز شهادت مجاهدان دلير اسلام؛ شهيدان بخارايي، اماني، صفار هرندي و نيك‏نژاد از عاملان اعدام انقلابي حسنعلي منصور، نخست‏وزير وقت رژيم شاه (1344 ه. ش)

2 روز 27 خرداد سالروز فرمان حضرت امام خميني(ره) مبني بر تشكيل جهاد سازندگي (1358 ه.ش) و روز جهاد كشاورزي‏ و روز جهاني بيابان‏زدايي‏.

میدان کشاورزی در همه دنیا و در کشور عزیز وپهناور ایران اسلامی میدان مهم تقویت اقتصاد و درآمد ملت ها است، که هم اهمیت بالایی دارد و هم در اختیار همگان قرار دارد و هم پاکترین نوع درآمد ها است ، و بعلاوه همه گروه های مردمی از مخلوقات خداوند نیز از آن بهره مند می شوند/

و نیز در فقرزدایی از جامعه نیز موثر است.

امام صادق فرمود: من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده الله.

هرکسی که آب و خاک د راختیار داشته باشد و سپس فقیر بماند از رحمت خداوند دور گردیده است.

عرصه فعالیتهای کشاورزی عرصه تلاشهای اقتصادی درون گرا و همان اقتصاد مقاومتی مورد سفارش و تاکید مقام معظم رهبری است و مصداق توجه به ظرفیت های درونی است، مصداق توجه هب تولید است که یکی از ارکان اقتصاد هر کشوری تولید است، نه واردات بی رویه، نه گره زدن همه مسایل کشور به تحریمها به گونه ای که حتی موجی سوء استفاده و باز شدن زبان دشمنان ما و ملت نیز بشود.

من متاسفم از اینکه برخی از مسئولان ما در کشور گاهی بر اثر غفلت و بی توجهی به به اینکه چه کسی این حرف را می زند و چه کسی قرار است از آن استفاده کند سخنانی بر زبان جاری می کنند که بزرگنمایی تحریمها و بزرگ نمایی نقش آنها به شمار می آید و بلافاصله نیز مورد سوء استفاده دشمنان اصلی ملت ایران یعنی آمریکاییها و حتی رییس جمهور آمریکا قرار می گیرد و می گوید: ایران به مذاکره نیاز دارد در حالی که قبلا خودشان اعتراف کرده اند که آنان به راه مذاکره نیازمندند.!!!

من از این گونه موضع گیرهای ناشیانه سیاسی در سطح مسئولان متاسفم و امیدوارم هوشیاریمان در این مسایل بیشتر شود.

مقام معظم رهبری در باره نگاه به درون در جهت رفع مشکلات وگره نزدن همه مسایل به تحریم و نگاه نداشتن به بیرون فرمودند:

براي مسائل اقتصادي كشور، همه تلاشمان بايستي متمركز باشد بر روي مسائل داخلي؛ آن پيشرفتي، آن گشايشي ارزش دارد كه متّكي باشد به قدرت دروني يك ملّت.

همه حرف ما با مسؤولين - چه مسؤولين گذشته، چه مسؤولين امروز - همين است كه بايد براي گشايش مسائل كشور و مشكلات كشور، ازجمله مشكلات اقتصادي، نگاه به درون باشد. از ظرفيّتهاي اين ملّت بايد استفاده كرد. تكيه بايست بر روي مسائل داخلي باشد.

فرمودمد: دولتي مي‏تواند در پشت ميز مذاكره ديپلماسي، حرف خودش را سبز بكند و به مقصود و نتايج مورد نظر خودش دست پيدا بكند كه متّكي باشد به يك اقتدار دروني.

میدان فعالیت های کشاورزی میدان رسیدن به خودکفایی در تامین غذا و تولیدات غذایی است.

مقام معظم رهبری فرمودند:

در بخش كشاورزي و دامداري، اساس توجه بايد به اين باشد كه ما در محصولات اصلي مصرفي كشور، به خودكفايي برسيم، همچناني كه در يك‏وقت اين‏كار تجربه شد و جهاد سازندگي، كشور را از واردات مواد لبني بي‏نياز كرد. مردم ما ناچار بودند پنير و بقيه مواد لبني واردشده از خارج را مصرف كنند، اما امروز احتياجي ندارند، چون خودكفايي پيدا شد و ما امروز صادر هم مي‏كنيم. ما اين توانايي را داريم، اما همت و تعهد و ايمان و اعتقاد به نظام اسلامي و ترس از مؤاخذه الهي در مدير لازم است تا اين‏كارها بشود. اگر مديران اين‏چيزها را در خود رعايت كنند، آن موفقيت حاصل خواهد شد.

تلاشهای کشاورزی یک از میدان های مبارزه با شیطان بزرگ آمریکا است ، همان واژه ای که به فرموده مقام معظم رهبری از عجیب ترین ابداعات امام راحل بود که آمریکا را شیطان بزرگ خواند.

مبارزه با شیطان بزرگ از روز اول تا روز آخر ادامه خواهد داشت و فراموش شدنی نیست وکسی اینگونه متوهم نوشد که با چند روز گفتگو و مذاکره این دشمنی ها به دوستی ها تبدیل می شود! هرگز این چنین نخواهد شد.

انسان حاجی وقتی به مکه می رود از اولین لحظه حضورش در سرزمین منا و تا آخرین لحظه حضورش در حال مبارزه با شیطام است که اولین آن ظیطان بزرگ و آخرین آن نیز شیطامن بزرگ است.

پس مبارزه ملت مسلمان و انقلابی ایران از اغاز تا پایان با شیطان بزرگ خواهد بود.

 

3 روز 28 خرداد پنج شنبه بنا بر آنچه در تقاویم آمده است آغاز ماه مبارک رمضان.

ضرروت توجه به آماده شدن برای ورود به ماه رمضان مطابق آنچه که ا زامام رضا(ع) در آخرین جمعه ماه شعبان بیان شده است و دوازده دستور برای روزهای پایانی ماه شعبان و ورود به رمضان بیان فرمودند.

و ضرورت حریم نگاه داشتن در ماه رمضان در اماکن عمومی و مجامع و اماکن عمومی که تعرض به حریم رمضان جرم علنی و مشهود است.

 

 شرایط دوازدهگانه برای ورود به رمضان در بیان امام رضا(ع):

عَنْ عَبْدِ السَّلامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ: " دَخَلْتُ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا (ع) فِی آخِرِ جُمُعَةٍ من شَعْبَانَ فَقَالَ لِی: یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَی أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ منهُ فَتَدَارَكْ فِیمَا بَقِیَ منهُ

1 -  تَقْصِیرَكَ فِیمَا مَضَی منهُ

2 - وَ عَلَیْكَ بِالاقْبَالِ عَلَی مَا یَعْنِیكَ.

3 -  وَ تَرْكِ مَا لا یَعْنِیكَ.

4-  وَ أَكْثِرْ من الدُّعَاءِ.

5 -  وَ الاسْتِغْفَارِ.

6 -  وَ تِلاوَةِ الْقُرْآنِ.

6 -  وَ تُبْ إِلَی اللَّهِ من ذُنُوبِكَ.

7 -  لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .

8 - وَ لا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِكَ إِلا أَدَّیْتَهَا.

9 -  وَ لا فِی قَلْبِكَ حِقْداً عَلَی مُومن إِلا نَزَعْتَهُ.

10 -  وَ لا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلا أَقْلَعْتَ عَنْهُ.

11 -  وَ اتَّقِ اللَّهَ.

12 -  وَ تَوَكَّلْ عَلَیْهِ فِی سَرَائِرِكَ وَ عَلانِیَتِكَ وَ من یَتَوَكَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِكُلِّ شَیْ ءٍ قَدْراً. عیون أخبارالرضا (ع)، ج 2.

عبدالسلام بن صالح هروی، معروف به ابا صلت، می گوید: آخرین جمعه ماه شعبان، شرفیاب محضر مبارک حضرت علی بن موس الرضا(علیه السلام) شدم، ایشان فرمودند: اباصلت ! ماه شعبان بیشترش رفته و این آخرین جمعه آن است، جبران کن در باقیمانده این ماه کوتاهی های گذشته ات را، فراهم ساز آنچه تو را کمک می کند(در بهره برداری بهتر از این ماه) و ترک نما آنچه تو را یاری نمی‌دهد.

زیاد دعا و استغفار کن و قرآن بخوان، از گناهانت توبه کن، تا در حالی ماه خدا به تو رو آورد که خود را خالص گردانیده ای، امانتی بر گردنت نباشد مگر آن که ادا کرده باشی.

در قلبت نسبت به هیچ مومنی کینه و عداوتی نباشد، و خود را از گناهی که مرتکب شده ای جدا ساز، تقوای الهی پیشه کن و بر خدا در سر و علنت توکل نما که  من یتوکل علی الله فهو حسبه".

زیاد در باقیمانده ماه شعبان بگو  "اللّهم إن لم تکن قد غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه " زیرا خداوند متعال به احترام این ماه (رمضان) گروه هایی را از آتش جهنم آزاد می سازد.

 

 

 

 



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو مطالب | جستجو | پيوندها | گالري تصاوير | نظرسنجي | معرفی استاد | آثار و تألیفات | طرح سؤال | ایمیل | نسخه موبایل | العربیه
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه